Fotplager

Utbredelse

Tre av fire nordmenn vil oppleve fotplager i løpet av livet. Det er kanskje ikke så rart med tanke på belastningene føttene er utsatt for.

En person går i gjennomsnitt ca. 9 000 skritt daglig, men føttene er skapt til å klare oppgaven uten smerter. De fleste fotplager skyldes feil bruk av fottøy. Fottøy som ikke er tilpasset foten og situasjonen kan føre til belastningsskader, hud- og negleskader.

Fotterapeuter er autorisert helsepersonell som kan behandle en rekke fotplager, og hjelpe deg med å finne årsaken til problemene, slik at du kan unngå smerter i fremtiden.

Feilbelastninger

Under aktivitet utsettes foten for belastninger som kan skade føttene.

Det er likevel mye fotterapeuten kan gjøre for å forebygge og behandle plager. Fotterapeuten gir deg veiledning i riktig bruk av fottøy, såler, og pleieprodukter, som forhindrer at problemene gjenoppstår.

Hard hud og sprekker

Er huden tørr, dannes lett sprekker på hælpartiet. Sprekkene kan være overfladiske, eller trenge dypt ned i huden.

Sprekker mellom tærne skyldes fuktighet og gir lett grobunn for sopp.

Den harde huden er dannet for å beskytte underliggende vev, knokler og ledd, men den kan også skape økt trykk og store smerter. Det er viktig å avklare årsaken til problemet før den harde huden eventuelt fjernes.

For å opprettholde et godt resultat, er det viktig å smøre føttene med en egnet fotkrem.

For personer med komplikasjoner i føttene, eller som av andre årsaker ikke har mulighet til å pleie egne føtter, kan hard hud og hudsprekker gi opphav til store smerter, sår og feilstillinger.

Fotterapeuter beskjærer skånsomt hard hud, limer hudsprekker og gir individuell veiledning. Med regelmessig behandling hos fotterapeut kan plager reduseres og forebygges.

Torner

Føtter som utsettes for galt trykk eller feilbelastninger kan få torner. De er ofte smertefulle.

Harde torner oppstår på trykkutsatte områder hvor hard hud presses innover til en kjegleformet kjerne. Bløte torner har ingen kjerne, men er ringformede og oppstår der hvor knokler i tærne gnisser mot hverandre.

Fotterapeuter fjerner torner med skalpell eller slipemaskin. Behandlingen er rask og smerter vil øyeblikkelig forsvinne.Ved å fjerne tornen mekanisk og ikke med liktornplaster, unngås faren for etseskader på huden.

Torner har som regel sitt opphav i feil bruk av fottøy, og de vil komme tilbake dersom årsaken til problemet ikke fjernes. Fotterapeuten gir også individuell skoveiledning for å forebygge fremtidige fotplager.

Smerter under foten

Betennelse i sener under foten kan føre til smerter

Plantar fasciitt er en betennelse som utvikles i området til senefestet på fremsiden under hælen.

Over tid kan dette bli meget plagsomt i form av smerter og nedsatt funksjonsevne.De kan være spesielt kraftige om morgenen, eller når man for eksempel trår på en dørstokk.

Nerver og blodårer i klem mellom knoklene i forfoten, kalt Mortons metatarsalgi, kan også føre til smerter. Smertene opptrer når foten utsettes for stor belastning, eller når sko klemmer tærne sammen over lang tid.

Fotterapeuten tilpasser behandlingen til hvert enkelt tilfelle, ofte i samarbeid med annet helsepersonell, og henviser til lege ved behov

Fotvorter

Fotvorter opptrer ulikt fra person til person, avhengig av type vortevirus, smittemengde og den enkeltes immunforsvar.

Vorter skyldes et smittsomt virus og inkubasjonstiden varierer fra én til åtte måneder. Vorteviruset trives i fuktig miljø. Bruk av fottøy reduserer smittefaren.

Vorten forsvinner vanligvis innen to år. Behandling er kun nødvendig på smertefulle vorter. Det finnes mange ulike behandlingsmetoder. Spør din fotterapeut om råd.

Fotsopp

Aktive mennesker svetter på føttene, og er derfor spesielt utsatt for fotsopp. Enkelte sykdommer og medikamentbruk kan også gi økt risiko for fotsopp.

Fotsvette gir gode vekstvilkår for soppsporer som er på huden. Den vanligste fotsoppen kjennetegnes ved at huden mellom tærne blir oppløst, rød og klør. Ofte dannes utslett av små, væskefylte blemmer. Over tid kan utslettet spre seg til resten av foten.

Det finnes også andre typer hudsopp. Ta kontakt med din fotterapeut hvis du er usikker på symptomene.

Fotsopp kan forebygges med god fothygiene og sportssko som transporterer ut svette. Fotterapeuten kan i tillegg anbefale svettehemmende midler.

På apoteket selges reseptfrie preparater for behandling av fotsopp. Dersom problemet er vedvarende, anbefaler vi å gå til hudlege.

Negleplager

Dersom neglen endrer fasong, tykkelse eller farge bør du ta kontakt med en fotterapeut

Negleplager kan ha mange ulike årsaker, og er et vanlig problem.

Selv om lidelsene i tåneglene kan være svært smertefulle, er behandlingen ofte enkel og effektiv. Fotterapeuten vil alltid avklare årsakene til problemet før behandling iverksettes.

Lidelsen kan for eksempel være forårsaket av sko, ytre traumer, sirkulasjonssvikt eller infeksjoner.

Symptomer og behandling for de vanligste neglelidelsene:

Hammertær

Tær som krøller seg sammen kalles hammertær eller klotær.

Feilstillinger kan opptre i en eller flere tær. Hammertær forekommer ofte samtidig med hallux valgus.

Hallux valgus

Hallux valgus er en feilstilling i foten der stortåen blir skjev, og legger seg mot og over de nærmeste tærne.

Leddet i stortåen hovner opp og blir svært markert og utstående på innsiden av foten, og det blir smertefullt og ømt.